Tree Meinch

Traducerea articolului Holotropic Breathing Promises Psychedelic-Like Trips Without the Drugs. Is It Safe?

Atunci când SUA au luat măsuri drastice împotriva drogurilor în anii ’70, efortul a secat majoritatea finanțărilor și cercetărilor în domeniul substanțelor psihedelice – care abia în ultimii ani au căpătat un nou avânt în domeniul psihoterapiei. În anii ’70, în loc să își oprească toate activitatea, un cercetător în domeniul psihedelicelor de la Universitatea Johns Hopkins, Stan Grof, și-a îndreptat atenția către o altă cale potențială de a atinge stări de conștiință non-ordinare: respirația.

Grof, alături de soția sa de la acea vreme, Christina Grof, a dezvoltat termenul de Respirație Holotropică pentru această tehnică, tradusă liber prin “mișcarea spre întregire”. Practica din cadrul psihoterapiei experiențiale a apărut în anii 1980 ca instrument de autoexplorare și vindecare interioară și dispune de instructori certificați care acum o facilitează în întreaga lume. Cadrul integrează muzica cu cercetarea modernă asupra conștiinței, psihologia și practicile spirituale orientale, potrivit Programului de Formare Transpersonală Grof.

Mulți oameni predau astăzi această practică intensă de respirație, precum și alte tehnici similare care o precedă, cum ar fi kundalini yoga sau pranayama. Rămân însă întrebări cu privire la știința care stă la baza a ceea ce se întâmplă exact în minte și în corp în timp ce practicanții stau întinsi pe podea și respiră persistent într-un tipar rapid. Iar unii clinicieni și-au exprimat îngrijorarea cu privire la siguranța și riscurile într-un domeniu în care există puține studii evaluate de colegi.

Meditație pe un tren de marfă

Stacia Butterfield este profesoară certificată de Respirație Holotropică în cadrul Grof Transpersonal Training de aproximativ 15 ani. Ea s-a angajat în această activitate după ce a avut la un atelier propria experiență care i-a schimbat viața, iar de atunci a lucrat îndeaproape cu Grof însuși și a îndrumat mii de oameni în această practică. “Este înșelător de simplu. Pare ca și cum ai porni muzica, te întinzi, respiri și gata”, spune Butterfield. ” De fapt, ne bazăm pe mobilizarea spontană a psihicului”.

În primul rând, o sesiune de respirație holotropică ghidată necesită crearea unui mediu sigur, spune Butterfield, în care oamenii pot renunța la inhibiții sau la blocajele mentale. Facilitatorii sunt instruiți pentru a ghida oamenii prin acest proces în cadrul unui grup.

O ședință durează între două și trei ore – adesea ca parte a unui weekend sau a unei retrageri de o săptămână. Oamenii se împart în perechi și alternează în rolurile de “sitter” (care îl asistă pe celălalt) și “breather” (persoana care face munca de respirație). Pentru a începe, sunetul ritmic al tobelor creează atmosfera. Cel care respiră se întinde și începe să respire rapid, continuu, fără o pauză reală între inspirație și expirație.

De obicei, muzica are un arc emoțional, aproape ca o coloană sonoră de film. Ar putea începe evocatoare și stimulantă, apoi devine “din ce în ce mai dramatică și mai dinamică, iar în cele din urmă atinge o calitate de descoperire”, potrivit unui ghid scris de Stan și Christina Grof. Ghidul notează că, atunci când respirația duce la stări de conștiință non-ordinare la un practicant, “există un potențial pentru proiecții neobișnuit de intense, inclusiv pofte regresate de hrănire, contact sexual sau conexiune spirituală”. Facilitatorii sunt sfătuiți să îi ajute pe clienți cu aceste sentimente pe măsură ce apar, respectând în același timp acordul lor de a conduce practica într-un mod etic.

Butterfield spune că un principiu de bază, ca și în cazul terapiei somatice, este ca participanții să devină conștienți de mesajele și înțelepciunea din propriul corp. “Atât de mulți oameni sunt atât de ocupați, pur și simplu se plimbă [și] țin capacul pe tot ceea ce se întâmplă în interior”, spune ea. “[Într-o ședință] ei pot pur și simplu să închidă ochii și să se ducă în interior și să vadă ce este acolo.” Ea spune că deseori apar viziuni, senzații corporale puternice și emoții. Și a văzut oameni care au încercat ani de zile să facă terapie prin discuții făcând progrese substanțiale în procesarea durerii și a pierderilor, a traumelor din trecut, a schimbărilor de viață sau chiar a bolilor mintale.

Un practicant a descris pe bună dreptate această practică drept “meditație pe un marfar”, adaugă Butterfield. Experiențele dramatice raportate stârnesc întrebări cu privire la ceea ce s-ar putea întâmpla de fapt în corp și în creier.

Misticism sau hiperventilație?

Medicul pneumolog Michael Stephen, autorul cărții Breath Taking, spune că practica respirației holotropice ridică semnale de alarmă pentru el din cauza utilizării respirației excesive sau a hiperventilației. Biologic, atunci când cineva respiră puternic pentru o perioadă îndelungată, poate pierde prea mult dioxid de carbon, ceea ce face ca sângele să devină prea alcalin. Fenomenul declanșează adesea un răspuns fiziologic imediat. “Începem să avem furnicături în degete și amețeli atunci când hiperventilăm, deoarece pH-ul nostru crește prea mult”, spune Stephen.

Nivelurile prelungite și excesive de pH în sânge pot provoca, de asemenea, convulsii, adaugă el: “Chiar înainte de a avea convulsii, poți avea amețeli, un fel de vertij”. El atribuie acest lucru stărilor de conștiință non-ordinare pe care oamenii le pot simți în timpul Respirației Holotropice. Dar el precizează că puține studii adecvate au fost făcute asupra acestei practici din cauza pericolelor și a eticii implicate.

Victimele respirației intense

Un alt specialist în respirație și psihiatru integrativ, Patricia Gerbarg, spune că Respirația Holotropică și alte practici respiratorii puternice, cum ar fi Respirația Focului, au potențialul de a modifica mintea. De asemenea, ele pot provoca un impact de durată asupra oamenilor, dar nu este întotdeauna benefic sau previzibil.

“Este un stres pentru sistem. Treci prin schimbări rapide ale nivelului de oxigen și ale echilibrului diferitelor substanțe din organism și din creier”, spune ea. Și, la fel ca în cazul drogurilor, “oamenii le pot folosi pentru a atinge diferite stări mentale”, adaugă ea.

Oamenii sănătoși tind să aibă o toleranță mai amplă pentru a suporta aceste schimbări și rezultate imprevizibile. Dar același comportament poate fi dăunător pentru cineva care este mai puțin sănătos sau care se confruntă cu o tulburare psihologică, spune Gerbarg, care predă psihiatria la New York Medical College.

“Aceste tipuri de schimbări intense și rapide în chimia creierului pot provoca efecte adverse”, spune ea, adăugând că este familiarizată cu cazuri în care oamenii simt că “nu și-au mai revenit niciodată” din ceea ce le-au făcut aceste stări. O parte din literatura de specialitate folosește termenul de psihoză kundalini, sau sindromul physio kundalini, pentru a descrie persoanele care pierd contactul cognitiv cu realitatea în căutarea “trezirii spirituale”.

Una dintre preocupările lui Gerbarg cu privire la creșterea popularității acestor practici de respirație avansate, orientale, este modul în care acestea sunt inserate în lumea occidentală și în mentalitatea modernă. (Alte două practici de respirație intensă și energică includ Respirația Tummo, cu o descendență budistă tibetană, și Metoda Wim Hof). Respirația este adesea strâns legată de un stil de viață și de un sistem de credințe, iar mulți practicanți tradiționali dedică ore pe zi, timp de mulți ani, pentru a stăpâni tehnicile într-un mod sănătos. Alternativ, oamenii din culturile occidentale moderne se luptă adesea să se angajeze într-o nouă practică timp de 20 de minute pe zi.

“[Respirația intensă] devine din ce în ce mai populară și oamenii o fac online”, spune Gerbarg. “De multe ori nu sunt conștienți de faptul că există riscuri”, sau s-ar putea să nu cunoască afecțiunile preexistente pe care le au elevii lor. Marea responsabilitate revine în cele din urmă profesorilor și facilitatorilor pentru a se asigura că toată lumea este în siguranță.

O atingere mai blândă

Gerbarg și soțul ei, Richard Brown, profesor de psihiatrie la Columbia College of Physicians and Surgeons, au publicat mai multe cărți despre potențialul de vindecare al respirației. Și oferă ateliere bazate pe dovezi și resurse de predare prin intermediul Fundației lor Breath-Body-Mind.

Una dintre cele mai populare tehnici ale lor, numită respirație coerentă, învață respirația blândă, mai lentă și relaxată. Odată ce practicanții o învață, o pot folosi în orice moment al zilei, atunci când e posibil să apară stresul sau anxietatea – chiar și în circumstanțe banale, cum ar fi să fii blocat la o coadă lungă – și să declanșeze un șir de reacții în organism.

Scopul este de a inspira și expira încet pe nas la un ritm de aproximativ cinci respirații pe minut, sau un ciclu de respirație la fiecare 12 secunde. Gerbarg spune că acest proces poate activa prompt sistemul nervos parasimpatic de odihnă și refacere în tot corpul, cu milioane de reacții și semnale care se declanșează în fiecare secundă.

“Îi spune creierului: “Condițiile sunt sigure” “, spune ea. “Cu cât efortul este mai mic, cu atât mai mult vei obține din asta”.

Este posibil ca rezultatele acestei tehnici să nu se simtă ca experiența non-ordinară a marfarului. Insă implică mai puține riscuri și prezintă un interes mai larg pentru oricine este interesat să își canalizeze propria respirație pentru sănătate și bunăstare.

Similar Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.