Conor Creighton

Acest text este traducerea articolului What Is Holotropic Breathwork And Can You Get High From It? publicat pe 20 septembrie 2022

Să devii “high” e ceva vechi de când lumea. Dar nu a fost întotdeauna despre a trage linii în toaletă cu noua ta cea mai bună prietenă sau despre a te uita la Netflix cu un joint [în mână].

Civilizațiile antice și culturile indigene au căutat să atingă stări de high, sau stări non-ordinare de conștiință, timp de milenii. Pentru a ajunge acolo, au folosit adesea plante medicinale sau tehnici corporale – cum ar fi exerciții de respirație, incantații, cântece și dansuri.

Respirația Holotropică este o tehnică de terapie bazată pe respirație, născută din aceste ritualuri străvechi și vă poate ajuta să atingeți o stare de high fără substanțe. Psihiatrul ceh Stan Grof și psihoterapeutul american Christina Grof au fost pionierii acestei tehnici la sfârșitul anilor 1970, iar popularitatea ei continuă să crească și astăzi.

“Stan Grof a vrut să aducă aceste metode [străvechi] în prezent”, a declarat pentru VICE Liliana Vasquez-Mock, practician al respirației holotropice și psiholog transpersonal. “De exemplu, modul în care tradițiile indigene ajung în stări modificate prin folosirea tobelor și a respirației, sau prin vibrații și dans.”

“Respirația Holotropică este una dintre tehnicile de explorare a calităților și conținutului minții și de deschiderea ei către un potențial mai mare”, declară pentru VICE Nigel Denning, practician al respirației holotropice și director de curs al programului de certificare în terapii asistate de psihedelice al Mind Medicine Institute.

“Este un instrument excelent pentru a explora mecanismele de funcționare ale sinelui și ale psihicului”.

Ce este Respirația Holotropică?

Respirația Holotropică este o formă de terapie bazată pe respirație, care folosește exerciții de respirație rapidă, muzică evocatoare și lucru corporal pentru a vă ajuta să vă explorați mintea și să eliberați blocajele emoționale. Atunci când faci Respirație Holotropică, practicianul te ghidează pe tine, cel care respiră, până la punctul de hiperventilație și, în cele din urmă, până la o stare de conștiință non-ordinară.

Soții Grof au susținut că stările non-ordinare de conștiință “mobilizează un radar interior” care găsește materialul din psihicul nostru cu cea mai puternică încărcătură emoțională și îl scoate la suprafață pentru a fi procesat.

“Indiferent dacă informația pe care o găsiți este bună sau rea, tratați-o ca pe o informație și curiozitate și nu o luați prea în serios”, spune Denning.

“Holotropic” este un neologism care înseamnă “a se îndrepta spre întregire”, și exact asta urmărește Respirația Holotropică. “Mișcarea spre plenitudine este într-adevăr scopul acestei activități, de a explora și de a înțelege sinele”, spune Denning.

Scurtă istorie a respirației holotropice

Stanislav Grof s-a numărat printre numeroșii clinicieni și cercetători care au studiat LSD-ul și terapia psihedelică în anii 1960.

“[Stan] a vorbit despre psihedelice și despre holotropie ca fiind importante pentru studiul minții. În același mod în care microscopul este important pentru studiul medicinei și al biologiei, iar telescopul pentru astronomie”, explică Denning. Cu toate acestea, atunci când guvernul american a interzis LSD-ul în 1968, cariera lui Grof ca cercetător și clinician în psihoterapia cu LSD a luat sfârșit.

S-a mutat la Institutul Esalen din Big Sur, California, unde, împreună cu soția sa Christina, a început să experimenteze inducerea unor stări de conștiință non-ordinare fără substanțe.

“Tehnicile de respirație au fost și sunt o tradiție foarte, foarte veche într-o serie de practici spirituale diferite, așa că au început să facă hiperventilație cu oamenii”, spune Denning.

Până la finalul anilor 1970, soții Grof au inițiat respirația holotropică ca formă radical nouă de terapie.

Soții Grof au recunoscut că munca lor se ridica pe umerii unor giganți: se știe de multă vreme că respirația ne modifică biologia, iar exercițiile de respirație au fost folosite de secole în yoga, în practica asana, în practica pranayama, în practicile meditative tibetane și multe altele.

Premisa de bază a Respirației Holotropice

Fie că mergem la medic, psihiatru sau sexolog, căutăm mereu răspunsuri despre corpul și mintea noastră. De ce mă doare și scârțâie geanta mea de oase? De ce nu mă pot concentra? De ce nu vreau să mă culc cu partenerul meu? Avem încredere în expertul atotștiutor care ne dă nouă, pacientul ignorant, răspunsurile de care avem nevoie.

Respirația Holotropică răstoarnă această dinamică. Subliniază faptul că avem cu toții capacitatea de a ne vindeca singuri – avem nevoie doar de cadrul și sprijinul potrivit pentru a o face. “Ne bazăm pe principiul că avem un vindecător interior care se autoreglează”, spune Vasquez-Mock. “Respirația Holotropică ne permite să ne intrăm într-un loc de profundă conectare interioară, unde putem înțelege: “de ce am nevoie cu adevărat?”.”

În acest fel, pe măsură ce călătorești în psihicul tău, facilitatorul respirației holotropice este mai puțin expertul tău vindecător și mai mult co-aventurierul tău. “[Vrem să] creăm un container securizat pentru a permite ca tot ceea ce se află în interiorul persoanei să iasă la iveală și să o sprijinim să integreze acest lucru într-un fel care să aibă sens”, spune Denning.

Stanislav Grof a susținut, de asemenea, că hiperventilația și respirația holotropică ne pot ajuta să pătrundem în tărâmuri neexplorate ale psihicului. Unul dintre acestea este tărâmul perinatal, unde putem accesa amintirile din timpul nașterii. El a susținut că, deși nu suntem conștienți de aceste amintiri în starea de veghe de zi cu zi, acestea ne modelează profund identitatea.

“Există unele sugestii că experiențele intrauterine [și cele de la naștere] afectează dezvoltarea ulterioară”, spune Denning. “În sesiunile de respirație holotropică, oamenii vor intra adesea în contact cu aceste stări pre-cognitive și vor recunoaște modul în care personalitatea lor sau percepția asupra lumii a fost influențată de aceste puternice experiențe pre-cognitive.”

Carla Scully, angajată în industria ospitalității și poetă în vârstă de 30 de ani, a declarat că a experimentat renașterea în prima sa sesiune de respirație.

“M-am văzut ieșind din canalul de naștere și fiind pusă în brațele mamei mele. Tata era acolo cu brațele în jurul nostru. Am simțit dragostea și bucuria imensă din partea lor la sosirea mea”, a declarat ea pentru VICE.

Respiratorii pot accesa, de asemenea, tărâmul transpersonal al psihicului. Stan Grof susține că, în acest tărâm, conștiința noastră transcende corpul, ego-ul, timpul liniar și spațiul tridimensional. Astfel, s-ar putea să contactați sau să începeți să vă identificați cu animale, plante și oameni din diferite momente istorice.

“Te poți experimenta pe tine însuți ca fiind… altcineva într-un alt moment al istoriei. Dacă este adevărat sau nu, nu putem să spunem. Dar acesta este materialul pe care psihicul tău încearcă să îl elibereze”, spune Vasquez-Mock.

În cele din urmă, Stanislav Grof a susținut că, prin experiențe perinatale, transpersonale și alte experiențe holotropice, ne putem atinge potențialul uman deplin.

“Asta înseamnă să devii conștient de stările pre-cognitive care te pot constrânge… și care stau la baza modului în care faci alegeri în viață. În respirația holotropică, te eliberezi de aceste stări reactive”, spune Denning.

Cum se practică respirația holotropică?

Ce se întâmplă de fapt într-o ședință? Respirația holotropică are loc, în general, în grupuri, pe parcursul a trei ore. Participanții se împart în perechi și alternează între rolurile de “respirator” și “asistent”.

Cei care respiră sunt invitați să se întindă pe o saltea și să poarte ochelari de somn. “Sunt încurajați să se relaxeze cu o scurtă secvență ghidtă apoi sunt invitați să respire mai profund și mai repede”, spune Denning. Un colaj de muzică atent selectată ajută călătoria respiratorului spre hiperventilație și spre o stare de conștiință non-ordinară.

În timp ce cel care respiră călătorește spre psihicul său profund, cel care asistă este proverbiala vioară a doua.

“Ei se asigură că spațiul este protejat, că oamenii nu merg pe saltelele lor sau că nu se apropie prea mult. Dacă cel care respiră are nevoie să meargă la baie sau să bea niște apă, cineva este acolo pentru el”, spune Denning. “Întotdeauna mi s-a părut la fel de frumos și de profund să [fii asistent (sitter)] și să ai grijă de cineva aflat într-un spațiu atât de vulnerabil”, spune Scully.

Facilitatori instruiți sunt, de asemenea, acolo pentru a sprijini persoana care respiră, fie prin cuvinte de reasigurare, fie prin muncă corporală ușoară. “Provocările constau în a-i ajuta pe oameni să aibă încredere în propriul proces, să rămână pe saltea și să continue să respire”, spune Denning.

Chiar dacă se pot face sesiuni individuale de respirație holotropică cu un practician, Vasquez-Mock sugerează sesiuni de grup.

“Energia grupului te poartă. [S-ar putea] să simți că ești prea obosit să mai respiri, că vrei să te odihnești puțin. Atunci ai acest val de energie în timp ce întreaga cameră respiră, râde, plânge, cântă sau dansează. Te inspiră să mergi mai departe”.

La final, participanții sunt invitați să deseneze o mandală și să împărtășească experiența lor cu grupul. “Este momentul în care ne acordăm spațiu unul altuia [și ne întrebăm] “despre ce a fost experiența ta?”. Nu judecăm și nu analizăm”, precizează Vasquez-Mock.

Denning spune că, după o sesiune de respirație holotropică, oamenii pot scoate la suprafață noi informații despre cine sunt.

“[Din] ceea ce înțelegem despre neuroplasticitate și neurogeneză, atunci când oamenii au experiențe extreme de schimbare de stare, se pot forma și lega noi căi neuronale timp de până la cinci zile după experiență. Le sugerăm oamenilor să o lase mai moale în săptămâna următoare. Să-și asculte visele, să țină un jurnal și să facă libere asocieri cu tot ceea ce apare.”

Beneficiile Respirației Holotropice

Soții Grof afirmă că respirația holotropică poate trata și vindeca anxietatea, traumele și abuzurile; te poate reintegra în familie și în comunitate și te poate ajuta să îți recapeți scopul. Cu toate acestea, beneficiile variază pentru fiecare.

Scully afirmă că, deși ședințele de respirație holotropică au fost provocatoare, ele i-au îmbunătățit calitatea vieții. “Am procesat traume, am renunțat la furie și am iertat oameni. Pot să mă conectez mai bine cu oamenii și să iubesc mai profund. Am o mai mare compasiune față de ceilalți și față de mine însămi. De asemenea, mi-a dat această adorație sporită pentru viață și o dorință de a [înfrunta] aceste locuri întunecate din mine”, spune ea.

Vasquez-Mock mai spune că mulți oameni raportează îmbunătățiri în ceea ce privește sănătatea lor psihologică și o mai mare conștientizare de sine. “Îți dă sentimentul că nu ești un individ care poartă cu sine stresul și problemele, ci ești conectat într-o rețea de oameni, animale, elemente și natură”, spune ea.

Soții Grof au mai afirmat că experiențele holotropice ar putea aduce beneficii societății în general. În Holotropic Breathwork: A New Approach to Self-Exploration and Therapy (O nouă abordare a autoexplorării și terapiei), ei au scris: “Dacă ar putea avea loc la o scară suficient de mare, ar putea crește șansele omenirii de a supraviețui crizei globale care se intensifică rapid”.

Cine nu ar trebui să practice respirația holotropică?

Din păcate, respirația holotropică nu este pentru toată lumea. Experții spun că nu ar trebui să încerci această metodă dacă ai probleme grave de sănătate mintală sau dacă te afli într-o stare psihotică. La fel și pentru persoanele cu probleme cardiovasculare, boli cardiace semnificative, glaucom, anevrisme cerebrale sau orice leziuni cerebrale în care funcționarea executivă este compromisă.

Încă nu este clar cât de sigură este respirația holotropică în timpul sarcinii, iar practicienii aleg să fie precauți. “Am avut câteva femei însărcinate prin grupuri de-a lungul anilor și avem tendința de a diminua doza… Ele nu intră atât de puternic în această activitate și pot avea în continuare un fel de experiență, dar nu este la fel de intensă”, spune Denning.

Poți să devii high de la respirația holotropică?

Dacă definiția ta de high este atingerea unei stări de conștiință non-ordinară, atunci Vasquez-Mock spune că da.

“Mulți oameni pe care îi primesc în atelierele mele au consumat substanțe. De cele mai multe ori, ei relatează că ceea au experimentat este fie egal, fie câteodată mai puternic decât substanțele”, spune ea.

Totuși, nu este același lucru cu a lua droguri, a aștepta o oră și a întrevedea nirvana. “Respirația necesită un efort. Te conectează cu o mulțime de sentimente din corpul tău. Pot apărea durerea și emoțiile, așa că trebuie să fii dispus să continui pentru a ajunge la acea stare”, spune Vasquez-Mock.

Scully declară că a experimentat, de asemenea, o stare de “high” în urma exercițiilor de respirației holotropice. La prima ei ședință, fața și pieptul au început să o furnice, și a văzut culori strălucitoare și tipare geometrice asemănătoare cu cele pe care le-a văzut pe halucinogene. “Am simțit această ușurință și fericire pe care nu le-am experimentat niciodată, nici măcar cu substanțe”.

“Nu avem cu adevărat paradigma științifică pentru a explica acest lucru”, spune Denning. “Ceea ce explicăm de obicei într-o paradigmă occidentală, materialistă, sunt halucinațiile și fanteziile. Eu cred că are loc ceva mai mult decât atât”.

Exerciții de bază de respirație holotropică pe care le puteți încerca acasă

Deși este simplu să folosești exercițiile de respirație pentru a ajunge la stări non-ordinare, experții nu recomandă să le practici singur. “Pentru a o face corect este nevoie de o experiență vastă cu stările de conștiință non-ordinare, atât ale tale, cât și ale altora”, precizează Denning.

Într-o sesiune de respirație holotropică, un practician instruit este acolo pentru a vă ghida și a vă liniști. Fără sprijinul lor, ar putea fi o experiență traumatizantă. “Dacă regresezi într-un fel de stare de dezvoltare timpurie, este dificil să ieși din ea. Poate evoca multă frică și anxietate, deoarece toate modalitățile tale de a face față sunt dintr-o dată deconectate”, spune Denning.

Unde puteți găsi un instructor de respirație

În zilele noastre, cam orice om găzduiește sesiuni de exerciții de respirație. Cu toate acestea, experții recomandă căutarea unor practicieni instruiți și certificați de către Institutul Grof [Grof Transpersonal Training].

“Diferența constă în gradul de timp și efort pe care îl depunem pentru a NU influența experiența pe care o au oamenii”, precizează Denning. Totodată, el sfătuiește: dacă nu sunteți sigur de acreditările unui facilitator, puneți întrebări. “Întrebați-i care este experiența lor, ce cred ei că fac și unde cred ei că trebuie să ajungeți.”

Denning spune, de asemenea, că entuziasmul exagerat al unui facilitator poate fi un semnal de alarmă. “Este posibil să nu aibă o intenție negativă, s-ar putea să fie doar entuziasmați de modelul lor teoretic. Dar ei ne “colonizează”, pentru că este: “Am ceva, cred că este grozav, o să vă fac asta și o să vă ajut să aveți experiența pe care am avut-o eu.”

Scully a dat întâmplător peste respirație când a mers la o ceremonie cu cacao/ ședință de respirație. După ce a participat la câteva ședințe, a decis să caute practicieni certificați de respirație holotropică.

“Dacă ai urma o terapie cu MDMA, nu te-ai duce la cineva care a făcut un curs intensiv de șase săptămâni. Te-ai duce la cineva care s-a instruit ani de zile pentru a putea să te susțină cel mai bine. Cred că același lucru se aplică și aici”, spune ea.

“Cea mai mare provocare este să ne decidem să înfruntăm ceea ce ne ține prizonieri în interiorul nostru, să înfruntăm acel întuneric și să ne angajăm să renunțăm la anumite lucruri pentru a deveni o persoană mai bună, mai completă”, conchide Scully.

Pentru lecturi suplimentare, Vasquez-Mock sugerează:

  • Respirația holotropică: o nouă abordare a autoexplorării și terapiei
  • The Holotropic Mind: The Three Levels of Human Consciousness and How They Shape Our Lives
  • The Breathwork Experience: Exploration and Healing in Nonordinary States of Consciousness.

Similar Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.